Lig je liever op het strand van Copacabana dan in het treurige Zandvoort of Knokke? Ruil je die slappe boerenkool graag in voor een pittige pad thai? Voel je je beter op teenslippers dan in die beknellende loafers? Wij begrijpen je als geen ander.
Maar dat je je afvraagt hoe een emigratie relaties met klanten beïnvloedt, is ook begrijpelijk. Vooral wanneer je met high-ticket klanten te maken hebt, wil je een zo goed mogelijke service bieden. En een coaching-afspraak, een seminar of cursus maakt nog altijd de meeste impact als je met elkaar in dezelfde ruimte zit.
In dit artikel bekijken we hoe realistisch het is om naar het buitenland te verkassen. Je leert kritisch naar je werkzaamheden en je klanten te kijken, ontdekt hoe je een emigratie positief kunt verpakken, en ontdekt welk alternatief er is voor een full-time emigratie.
Het begint vaak met een onschuldige trip naar een exotische bestemming: even uitpuffen en inspiratie opdoen. Je probeert je werk te vergeten, maar een video-call met een klant of zakenpartner blijkt toch onvermijdelijk. Verrek, ze blijken overal wifi te hebben. En nog snel ook!
De optelsom is dan snel gemaakt. Mooi weer, lekker eten, lage prijzen en relaxte mensen staan voor een hogere levenskwaliteit. Voeg daar een gunstiger belastingklimaat aan toe en een verhuizing naar het buitenland wordt onweerstaanbaar.
Allemaal leuk en aardig, maar de euro’s moeten blijven binnenkomen. En als jouw inkomen grotendeels afhangt van uurtje-factuurtje (maar natuurlijk wel een vet factuurtje), maak je je terecht zorgen. Want hoe moet dat nu als je op vele tijdzones en duizenden kilometers afstand zit van je klanten, cliënten, opdrachtgevers of zakelijke partners? Dit gepieker smoort veel buitenlandavonturen in de kiem – en dat blijkt vaak een gemiste kans. Want in deze kosmopolitische wereld staan mensen meer open voor internationale communicatie dan je wellicht denkt.
Ben je iemand die graag koffie met klanten drinkt? Toegegeven, er gaat niets boven een fysieke afspraak. De communicatie verloopt vlotter, je leest elkaars emoties beter en je komt makkelijker tot een overeenkomst. En dat merk je onder de streep. Maar is het echt nodig om iedere keer ‘in het echt’ af te spreken? Hoeveel kun je met videoconferenties gedaan krijgen, eventueel aangevuld met quality time in de Lage Landen, één of twee keer per jaar? Dat is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden.
Lang niet iedere freelancer hoeft in levenden lijve af te spreken met klanten. IT-professionals, consultants, tekstschrijvers, coaches en ontwerpers zijn al gewend om remote te werken, ook al is het binnen de landsgrenzen. Voor hen is een emigratie stukken makkelijker. Tijdens een call blijkt die nieuwe locatie dan vaak een goede ijsbreker: “Hoe is het weer bij jou?”
Eén van de vragen die je jezelf kunt stellen is: “Gaat het mijn klanten wat aan waar ik ben?” Als je bang bent dat jouw eerlijkheid hierover de zakelijke relatie kan schaden, kun je er geheimzinnig over doen. Door de volgende tips in acht te nemen, lijkt het alsof je gewoon nog in België of Nederland bent.
Komt jouw bestemming tijdens telefoongesprekken of videoconferenties niet ter sprake en verloopt de werkrelatie gunstig, dan kun je er altijd voor kiezen om op een later moment te onthullen dat je jouw werk vanaf die exotische bestemming doet.
Als je een groot deel van jouw werkzaamheden op afstand kunt doen, is jouw locatie in feite een non issue. Dat klanten een probleem met jouw emigratie hebben, zegt meer over hen dan over jou. Denk er in dat geval goed over na of je wel wilt samenwerken met dat soort klanten. Misschien is het beter om een emigratie uit te stellen tot jouw portefeuille wél uit ideale klanten bestaat.
In plaats van een emigratie als nadeel te zien, kun je het omdraaien en er een Unique Selling Proposition (USP) van maken. Waar jouw concurrenten in de kou en de stress zitten, geniet jij van de warmte in een vrolijke omgeving. Van lusteloosheid of depressies is geen sprake, en dat gaan klanten aan jouw werk merken. En zeg nou zelf: als jij iemand inhuurt, wil je toch ook dat die persoon lekker in zijn of haar vel zit?
Als je in de basis vrijheid verkoopt, bijvoorbeeld in de vorm van een cursus online geld verdienen of personal coaching, kan jouw emigratie als inspirerend voorbeeld voor klanten dienen. Je bent dan niet langer iemand die louter een droombeeld schetst, maar je voegt de daad bij het woord. En dat maakt grote indruk op klanten.
Als freelancer behoor jij tot de top van jouw vakgebied. Mensen huren jou in omdat je een expert bent. Omgekeerd begrijp jij dat er experts zijn als het gaat om emigraties: professionals die de internationale belastingwetten (en de mazen daarin) kennen en die creatieve oplossingen voor freelancers en ondernemers zoals jij hebben gevonden.
Wij van Relocation Planners zijn die experts. We zijn bekend met de fiscale wetten en regels in vele landen. Gebaseerd op jouw persoonlijke en zakelijke situatie kunnen we meerdere bestemmingen aanwijzen waar je goedkoper en comfortabeler leeft, zonder dat jouw business daaronder hoeft te lijden. Laat jouw droom niet varen, maar neem vandaag nog contact met ons op voor een afspraak – fysiek of remote!
In veel landen word je als fiscaal inwoner beschouwd als je er meer dan 6 maanden per jaar verblijft. Een compromis tussen fysiek klantcontact en een emigratie is dan ook een halve emigratie – ook wel ‘semigratie’ genoemd. Je blijft dan net lang genoeg in dat nieuwe land om er van het goede (fiscale) leven te genieten, terwijl je ook veel tijd in België of Nederland doorbrengt om met klanten af te spreken.
Voor het geval de Nederlandse of Belgische fiscus jou vragen stelt, is het belangrijk dat je aan kunt tonen hoe lang je op elke bestemming bent. Omdat paspoortstempels steeds zeldzamer worden, kun je bewijsmateriaal van jouw verblijven overleggen in de vorm van bonnetjes van geldautomaten of aankopen die je in die twee landen doet.