Met een fysieke winkel zit je vast aan een locatie, waar jij of jouw werknemers de openingstijden moeten respecteren. Een webwinkel biedt veel meer vrijheid, want terwijl je slaapt blijf je gewoon verkopen. Maar ‘s ochtends moet je weer hard aan de slag: de orders picken, inpakken en verzenden. Voor het werk op de laptop kun je overal gaan zitten, maar uiteindelijk word je toch weer in het magazijn verwacht.
Hoe anders zou het zijn als jij jouw webshop vanaf een Mexicaans strand of een penthouse in Hong Kong kon managen? Het kan wat veranderingen vereisen en hoofdbrekens bezorgen, maar de beloning kan de moeite waard zijn. In deze blogpost ontdek je waarom je überhaupt naar het buitenland zou willen en hoe jouw webwinkel eruit kan gaan zien als je hem vanuit het buitenland runt.
Als je een webwinkel in Nederland of België runt, draag je allereerst omzetbelasting (BTW) af. Ook betaal je winst- en inkomstenbelasting. Nu staan de Lage Landen bekend als plekken waar je flink veel belasting betaalt. Dankzij de vrijstellingen en aftrekposten merk je daar weinig van als jouw webwinkel een lage omzet heeft. Maar wanneer de omzet een ton of meer betreft, begint die belasting toch wel pijn in je portemonnee te doen.
De belastingdruk kan dus één reden zijn om jouw webwinkel naar een fiscaal vriendelijker buitenland te verhuizen. Een diepgravende studie van jouw business is dan wel nodig, want je wilt voorkomen dat jouw land van herkomst nog steeds belastingcenten van je eist, ook al zijn zowel jij als je webwinkel officieel geregistreerd in het buitenland.
Een andere reden kan zijn dat je je als webwinkelier toch niet zo vrij voelt als je had gehoopt. Als je een webwinkel opende na een baan in loondienst, deed jouw nieuwe vrijheid je vast in de handen wrijven. Maar na verloop van tijd blijkt die vrijheid relatief: wellicht ben jij eigen baas, maar je zit toch aan een plek vast. En ook op dagen van weinig bestellingen is er altijd wel werk. Niet dat je lui bent, maar bijvoorbeeld een dinsdag vrij nemen gaat niet zomaar. Het is een uitdaging om je webwinkel te blijven runnen vanuit het buitenland, maar er zijn oplossingen, zoals je hieronder zult zien.
Het proces van orderverwerking tot levering ken jij maar al te goed: de bestelling komt binnen, je pickt de order, print de pakbon, pakt de bestelling in en verzendt het pakket. Als je droomt van een langdurig verblijf in het buitenland, blijkt die orderverwerking een groot struikelblok.
Als je jouw webshop in je eentje bestiert en dus geen partner hebt die de zaak kan waarnemen, kun je dit logistieke proces (ook wel e-fulfilment genoemd) geheel uitbesteden. Je klopt daarvoor aan bij een e-fulfilmentpartij.
De voordelen van e-fulfilment mogen je duidelijk zijn: je hoeft niet langer fysiek de orders in te pakken en te verzenden, waardoor je in het buitenland kan zijn en meer tijd aan de marketing, inkoop of productontwikkeling kunt besteden. Maar nadelen zijn er ook: je kan niet langer een handgeschreven kaartje bij een bijzondere bestelling doen, het is best eng om de controle uit handen te geven, en het de gestegen kosten drukken je winst.
Een andere oplossing voor jouw buitenland-uitdaging is overschakelen op dropshipping. Hierbij verkoop je niet lange producten uit eigen voorraad, maar koop je het product in bij een externe verkoper, die vervolgens de verzending op zich neemt.
Bij dropshipping blijven bezoekers gewoon in jouw webwinkel; ze zien niet dat er een externe partij bij komt kijken. Als webwinkelier blijft jij gewoon het aanspreekpunt voor klachten en retourzendingen.
De voordelen mogen duidelijk zijn: je hoeft je niet langer zorgen te maken over de logistiek. Je hoeft niet groots in te kopen om vervolgens weken of maanden op je winst te wachten. Een nadeel is dat de marge laag is bij dropshipping. Ook kan het een administratieve uitdaging worden als je met meerdere dropshipping-partners werkt, bijvoorbeeld omdat de verzendkosten bij elke partij weer anders zijn.
Een radicaal alternatief is het overschakelen op affiliate-marketing. Daarbij verkoop je noch je eigen producten, noch neem je betalingen aan van bezoekers. In plaats daarvan promoot je producten van andere webwinkels. Wanneer bezoekers jouw unieke link volgen naar de webwinkel en vervolgens een bestelling plaatsen, krijg jij een commissiebedrag.
Als je gewend bent een webwinkel te runnen, voelt affiliate-marketing onnatuurlijk. In plaats van je eigen producten te verkopen, help je jouw (voormalige) concurrenten immers aan meer sales. Ook voor trouwe klanten kan het een domper betekenen: jouw producten, klantenservice en unieke brand bestaan niet langer. Je verwijst eerdere klanten door naar een ander, wat kan betekenen dat ze meteen hun interesse verliezen. Maar als je nog maar net aan het begin van jouw webshop-avontuur staat, is een overstap naar affiliate-marketing zo gek nog niet.
Je ziet dat emigreren met jouw webwinkel niet zonder slag of stoot gebeurt. Raak je bij het lezen van dit artikel ontmoedigd, dan is er altijd nog een noodoplossing: de tent opdoeken. Maar niet zonder hier een leuk bedrag voor op te strijken. Een kant-en-klare webwinkel mét klantenbestand is immers geld waard. En met dat bedrag kun je vanuit het buitenland een nieuw project opzetten.
Als je weet voor welke van bovenstaande oplossingen je kiest, ben je er nog niet. Want hoe voorkom je dat de Nederlandse of Belgische fiscus je als belastingplichtig aanmerkt omdat je aan klanten in de Lage Landen verkoopt? Wat is ervoor nodig om de fiscale banden met jouw thuisland écht te breken? De adviseurs van Relocation Planners bestuderen jouw unieke situatie en geven praktisch advies waarmee jouw emigratie sneller dichterbij komt.