Als internetondernemer kun je overal vandaan werken: het zwembad in Bali, een coworking-space in Costa Rica of een koffietentje in New York. Maar het is niet louter rozengeur en maneschijn voor wie online zakendoet. Zo kan het een behoorlijke uitdaging zijn om online betalingen te accepteren, afhankelijk van waar jouw bedrijf gevestigd is en waar jouw klanten zijn.
In deze blogpost bekijken we platformen waarmee je betalingen kunt accepteren. We hebben het dan specifiek over merchant accounts waarmee je vrijwel automatisch producten en diensten verkoopt – dus ook terwijl je onderweg bent of ligt te slapen. Welke payment providers zijn geschikt voor digitale nomaden en welke niet?
Dit wereldwijde betaalnetwerk is actief in meer dan 200 landen en ondersteunt 25 valuta. Klanten hoeven niet per se een Paypal-account te hebben om te betalen via dit netwerk; Paypal accepteert de creditcards van Visa, Mastercard, American Express and Discover.
Het voordeel is dat veel internetgebruikers juist wél een Paypal-account hebben en snel en veilig, door middel van hun wachtwoord, kunnen betalen. De hoge tarieven zijn wel een echte turn-off: als verkoper betaal je 2-5% van elke ontvangen transactie, plus een vast bedrag. Hoeveel het percentage en het vaste bedrag precies zijn, hangt af van het land van de koper en of deze persoon een Paypal-account heeft.
Vooral voor wie kleine items of diensten met een kleine marge verkoopt, blijft er bij Paypal té veel aan de strijkstok hangen en zit er niets anders op dan te zoeken naar een andere payment provider.
Als je geregeld blogs of podcasts voor digitale nomaden raadpleegt, is de kans groot dat je over Square hoort. De reden hiervoor is dat veel digitale nomaden Engels, Amerikaans en Australisch zijn: precies de landen waarin deze payment provider actief is. Canada en Japan zijn de andere twee landen waarin bedrijven zich voor Square kunnen aanmelden.
Voor Nederlandse en Belgische ondernemers die hun onderneming buiten deze landen hebben geregistreerd, is Square dus (nog) geen optie.
Stripe is relatief nieuwe payment processor die snel populair is geworden bij digitale nomaden. Stripe ondersteunt momenteel 36 vestigingslanden voor merchants. Enkele voorbeelden van landen waarin bedrijven Stripe kunnen gebruiken zijn België, Nederland, Estland, Portugal, Singapore en Hong Kong.
Stripe is in meerdere opzichten ideaal. Zo rekent dit platform voor ontvangen transacties met Europese passen 1,4% + € 0,25. En ja, Stripe verwerkt betalingen via Bancontact en iDEAL, die in België respectievelijk Nederland zo populair zijn. Op betalingen die worden gedaan met creditcards van buiten Europa houdt Stripe 2,9% + € 0,25 in.
Natuurlijk is het ook mogelijk om je klanten te laten betalen via een overboeking naar je bankrekening. Maar vooral wanneer het een digitaal product betreft, waarbij vaak enige mate van impulsiviteit komt kijken, wil je het klanten zo makkelijk mogelijk maken. Dat ze zelf jouw IBAN-nummer en BIC-code moeten invullen, is dan veel te veel werk en gaat je veel klanten kosten.
Verkoop je een product of dienst waarbij de klant doorgaans veel vragen en twijfels heeft, dan is een bankoverschrijving (na toezending van een factuur) een logische betaalvorm. Tijdens deze contactpunten bouw je vertrouwen op en verlaag je de drempel voor een klant om via een (internationale) overboeking te betalen.
In een wankele economie zoeken ondernemers en investeerders graag hun toevlucht tot een store of value. Traditioneel was dat goud, maar steeds meer mensen zijn gecharmeerd door de schaarse bitcoin. Nu de koers van de bitcoin enigszins gestabiliseerd lijkt, kan het verstandig zijn om (een deel van) je verkopen in deze digitale munt te laten plaatsvinden.
In vergelijking tot goud blijft de koers van de bitcoin grillig, maar dat zou langetermijndenkers niet van hun stuk moeten brengen. Door de ingebouwde schaarste zal de bitcoin in de loop der jaren alleen maar in waarde stijgen – iets wat we van goud niet kunnen zeggen.
Enkele platformen waarmee je betalingen in bitcoin kunt ontvangen zijn CoinPayments, BitPay en Coinbase. Van deze drie lijkt de eerste momenteel de beste keuze, omdat je slechts 0,5% commissie per transactie betaalt. Bij BitPay en Coinbase ligt dat percentage op 1%.
Ook bij deze payment processors zijn er beperkingen wat betreft de landen van waaruit je mag opereren. Over het algemeen zijn deze echter een stuk minder streng dan de creditcard processors.